متن تست عنوان قابل کنترل از پنل سایت ساز کانی وب


شعری ازنیاکان وشته 1

شعری ازنیاکان وشته

شعری از نیاکان وشته

 

بار الهی به جاه قرب نبی          به رسولت محمد عربی

به علی  زاده  ابی  طالب          اسداله  سرور  غالب

 

و به زهرای نور چشم رسول           که مسمی بود به اسم بتول

به حسن جرعه نوش زهر الم           طوطی سبز پوش گلشن غم

 

به گل باغ سید ثقلین          تشنه کربلا امام حسین

و به سجاد و باقر وجعفر          و به موسی کاظم وآن اطهر

 

آن شه بی معین امام رضا           که غریب و شهید زهر جفا

به تقی آن شه نکو مقدار          به نقی سرور اولی الابصار

 

به  حق  پادشاه هر  دو سرا           حسن عسکری آن شه والا

به حق حرمت آن شه غایب          مالک ارث مهدی صاحب

 

به ظهورش بما نما نزدیک           بی جمالش جهان شده تاریک

بار   الهی    به   خمست    نجبا        و به حق پادشاهیت ای خدای بی همتا

 

روزی ما تو از خزانه غیب          برسان ای مهیمن لاریب

گرچه ما مجرم و گنه کاریم            از تو بس امیدها داریم

 

ماضعیفیم رحم کن بر ما          به حق عترت رسول اله

رحم کن ای کریم بی همتا پدرومادر ومعلم ما را 

بعداز   آن از  کسان  و خویشانم

 

هم ز آبا و هم ز اخوانم            والدین ومعلم ما را

غرق رحمت کن ای علی اعلی           اهل تحصیل را هدایت کن

همه را سوی حق دلالت کن            هر کسی هست طالب قرآن

او  را  کام    معرفت   بچشان           طلب مغفرت ز عام وزخاص

 

 سوره مبارکه فاتح الصلوات 

***

دست نوشته ای از نیاکان وشته - نویسنده:محمد سمیع نومیری

شعری ازنیاکان وشته

شعری ازنیاکان وشته

شعری از نیاکان وشته

 

بار الهی به جاه قرب نبی          به رسولت محمد عربی

به علی  زاده  ابی  طالب          اسداله  سرور  غالب

 

و به زهرای نور چشم رسول           که مسمی بود به اسم بتول

به حسن جرعه نوش زهر الم           طوطی سبز پوش گلشن غم

 

به گل باغ سید ثقلین          تشنه کربلا امام حسین

و به سجاد و باقر وجعفر          و به موسی کاظم وآن اطهر

 

آن شه بی معین امام رضا           که غریب و شهید زهر جفا

به تقی آن شه نکو مقدار          به نقی سرور اولی الابصار

 

به  حق  پادشاه هر  دو سرا           حسن عسکری آن شه والا

به حق حرمت آن شه غایب          مالک ارث مهدی صاحب

 

به ظهورش بما نما نزدیک           بی جمالش جهان شده تاریک

بار   الهی    به   خمست    نجبا        و به حق پادشاهیت ای خدای بی همتا

 

روزی ما تو از خزانه غیب          برسان ای مهیمن لاریب

گرچه ما مجرم و گنه کاریم            از تو بس امیدها داریم

 

ماضعیفیم رحم کن بر ما          به حق عترت رسول اله

رحم کن ای کریم بی همتا پدرومادر ومعلم ما را 

بعداز   آن از  کسان  و خویشانم

 

هم ز آبا و هم ز اخوانم            والدین ومعلم ما را

غرق رحمت کن ای علی اعلی           اهل تحصیل را هدایت کن

همه را سوی حق دلالت کن            هر کسی هست طالب قرآن

او  را  کام    معرفت   بچشان           طلب مغفرت ز عام وزخاص

 

 سوره مبارکه فاتح الصلوات 

***

دست نوشته ای از نیاکان وشته - نویسنده:محمد سمیع نومیری

(voyager) کاوشگر ویجر 1 و 2 0

(voyager) کاوشگر ویجر 1 و 2

فضاپیمای ویجر1 در5 سپتامبر1977 میلادی توسط ناسا برای کاوش و بررسی دقیق سیارات گازی مشتری وزحل وفضای ژرف فرا تر از آنها به فضا پرتاب شد.در 5 مارس1979 به مشتری رسیدوپس از بررسی و ارسال دادهایی بسیار ارزشمند وبنیادین از این سیاره به زمین به سوی زحل پیش رفت و پس از گذر از زحل در 12 نوامبر 1980 به ورای منظومه شمسی وفضای بیکران بین ستاره ای پیش رفت( بدون سرنشین).

ویجر2در 20 آگوست 1977 برای بررسی تمام سیارات گازی منظومه شمسی مشتری-زحل-اورانوس-نپتون به فضا پرتاب شد و پس از گذر از سیاره مشتری وزحل بترتیب در 9 ژولای 1979 و25 آگوست 1981 خود را در ژانویه 1986 به اورانوس رساند ودر 25 آگوست 1989 پس از عبور از سیاره نپتون سفر خود را بسوی ژرفای فضا در پیش گرفت.

هر دو کاوشگر از دو مسیر مختلف به فضا پرتاب شده اندطبق گذارش ناسا ویجر1 در 13 سپتامبر 2013 یعنی 22 شهریور 92 از منظومه شمسی گذشته است ودر حال حرکت به سوی فضای میان ستاره ای می باشد وزن هر فضاپیما 722 کیلوگرم وسرعت آنها 62000 کیلومتر در ساعت و سوخت آنها پیل هسته ای تحت عنوان ترمو الکتریک با بهره گیری از پلوتونیوم 238 می با شد و امسال 36 سال است که در فضا در حال پیش روی هستند ویجر1 هم اکنون - 19 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و 18 میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد. و ویجر2 هم اکنون 15 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و 15 میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد وسوخت هر دو بنا بر پیش بینی ناسا تا سال2020 میلادی می رسد برای اطلاع ساکنین احتمالی فضا روی ویجر1 صفحه ای 12 اینچی با روکش طلا نصب شده که این اطلاعاتی درآن گنجانده شده.

1 - چکیده ای از فرهنگ وآثاری از زندگی گونه های مختلف در زمین

2 - 115 قطعه عکس آنالوگ

3 - صدای رعد و برق

4 - صدای گریه یک شیرخوار

5 - صدای یک نهنگ وال

6 - صدای برخورد امواج به ساحل

7 - صدای قلب و گام برداشتن انسان و چند صدای دیگر موسیقی های منتخب از فرهنگ های نواحی مختلف 90 دقیقه

8 - سلام وخوش آمد گویی به 55 زبان از جمله زبان فارسی که این متن ضبط شده - درود بر ساکنین ماوراء آسمانها - بنی آدم اعضاء یک پیکرند- که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار -دگر عضوها را نماند قرار.البته با سرچ فارسی ویجر می توانید این پیام فارسی رابشنوید و تصاویری از ارسالی های ویجرها را ببینید و با سرچ where are the voyagers now می توانید از مسافت آنها مطلع شوید و تصاویر ویجرها را ببینید چون فاصته آنها از زمین خیلی زیاد است دریافت پیامهای آنها بیش از 20 ساعت از زمان ارسال طول می کشد لازم به ذکر است نزدیکترین ستاره به کره زمین بعد از خورشید پروکسیما قنطورس نام دارد که حدود 40 هزار میلیارد کیلومتر  با زمین فاصله دارد.

منابع: اطلاعات علمی اینترنتی.   ارسال مطلب :محمدسمیع نومیری

(voyager) کاوشگر ویجر 1 و 2

(voyager) کاوشگر ویجر 1 و 2

فضاپیمای ویجر1 در5 سپتامبر1977 میلادی توسط ناسا برای کاوش و بررسی دقیق سیارات گازی مشتری وزحل وفضای ژرف فرا تر از آنها به فضا پرتاب شد.در 5 مارس1979 به مشتری رسیدوپس از بررسی و ارسال دادهایی بسیار ارزشمند وبنیادین از این سیاره به زمین به سوی زحل پیش رفت و پس از گذر از زحل در 12 نوامبر 1980 به ورای منظومه شمسی وفضای بیکران بین ستاره ای پیش رفت( بدون سرنشین).

ویجر2در 20 آگوست 1977 برای بررسی تمام سیارات گازی منظومه شمسی مشتری-زحل-اورانوس-نپتون به فضا پرتاب شد و پس از گذر از سیاره مشتری وزحل بترتیب در 9 ژولای 1979 و25 آگوست 1981 خود را در ژانویه 1986 به اورانوس رساند ودر 25 آگوست 1989 پس از عبور از سیاره نپتون سفر خود را بسوی ژرفای فضا در پیش گرفت.

هر دو کاوشگر از دو مسیر مختلف به فضا پرتاب شده اندطبق گذارش ناسا ویجر1 در 13 سپتامبر 2013 یعنی 22 شهریور 92 از منظومه شمسی گذشته است ودر حال حرکت به سوی فضای میان ستاره ای می باشد وزن هر فضاپیما 722 کیلوگرم وسرعت آنها 62000 کیلومتر در ساعت و سوخت آنها پیل هسته ای تحت عنوان ترمو الکتریک با بهره گیری از پلوتونیوم 238 می با شد و امسال 36 سال است که در فضا در حال پیش روی هستند ویجر1 هم اکنون - 19 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و 18 میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد. و ویجر2 هم اکنون 15 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و 15 میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد وسوخت هر دو بنا بر پیش بینی ناسا تا سال2020 میلادی می رسد برای اطلاع ساکنین احتمالی فضا روی ویجر1 صفحه ای 12 اینچی با روکش طلا نصب شده که این اطلاعاتی درآن گنجانده شده.

1 - چکیده ای از فرهنگ وآثاری از زندگی گونه های مختلف در زمین

2 - 115 قطعه عکس آنالوگ

3 - صدای رعد و برق

4 - صدای گریه یک شیرخوار

5 - صدای یک نهنگ وال

6 - صدای برخورد امواج به ساحل

7 - صدای قلب و گام برداشتن انسان و چند صدای دیگر موسیقی های منتخب از فرهنگ های نواحی مختلف 90 دقیقه

8 - سلام وخوش آمد گویی به 55 زبان از جمله زبان فارسی که این متن ضبط شده - درود بر ساکنین ماوراء آسمانها - بنی آدم اعضاء یک پیکرند- که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار -دگر عضوها را نماند قرار.البته با سرچ فارسی ویجر می توانید این پیام فارسی رابشنوید و تصاویری از ارسالی های ویجرها را ببینید و با سرچ where are the voyagers now می توانید از مسافت آنها مطلع شوید و تصاویر ویجرها را ببینید چون فاصته آنها از زمین خیلی زیاد است دریافت پیامهای آنها بیش از 20 ساعت از زمان ارسال طول می کشد لازم به ذکر است نزدیکترین ستاره به کره زمین بعد از خورشید پروکسیما قنطورس نام دارد که حدود 40 هزار میلیارد کیلومتر  با زمین فاصله دارد.

منابع: اطلاعات علمی اینترنتی.   ارسال مطلب :محمدسمیع نومیری

آیرودینامیک : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه 0

آیرودینامیک : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

در طول پرواز چهار نیرو بر هواپیما وارد می شود که این چهار نیرو عبارتند از:

1- نیروی وزن 2- نیروی لیفت (بَرا یا بالابرنده) 3- نیروی پیشران یا جلوبرنده 4- نیروی دِرَگ (پسا یا مقاومت هوا)

تعریف نیروی وزن


یک هواپیما مانند تمام اجسام دارای جرم می باشد. وقتی که هواپیما بر روی زمین به صورت ساکن قرار دارد فقط یک نیرو به واسطه ی جاذبه ی زمین به آن وارد می شود. این نیرو، نیروی وزن نام دارد. به طور کلی نیروی وزن به دلیل نیروی گرانشی یا نیروی جاذبه ی زمین به هواپیما وارد می شود. این نیرو در تمام مدت به صورت عمودی و رو به پایین بر روی هواپیما اثر می گذارد.

 

تعریف نیروی لیفت (نام های دیگر آن بَرا یا بالابرنده می باشد) :

 

برای کنده شدن یک هواپیما از روی زمین حتما باید نیروی لیفت یا بالابر ایجاد شود. لیفت نیرویی در جهت بالا است که بر اثر جریان هوا در سطح بالایی و پایینی بال به وجود می آید. نیروی لیفت نیروی کلیدی آیرودینامیک می باشد. لیفت نیرویی است که بر خلاف جهت نیروی وزن عمل می کند. در یک پرواز وقتی نیروی لیفت و وزن با هم برابرند هواپیما در حالت تعادل و توازن قرار دارد. در این حالت اگر دیگر فاکتورهای آیرودینامیکی هواپیما ثابت باشد و تغییر نکند هواپیما نه به ارتفاعش افزوده خواهد شد و نه از ارتفاعش کم خواهد شد چرا که هر دو نیرو با هم برابرند.

 

تعریف نیروی تراست (نام های دیگر آن پیشران یا جلوبرنده می باشد) :


برای ایجاد نیروی لیفت هواپیما باید به سمت جلو رانده شود تا هوا در سطح بالایی و پایینی بال جریان داشته باشد و اختلاف فشار بین دو سطح ایجاد شود و هواپیما از روی زمین بلند شود. نیروی تراست یا پیشران یک نیروی جلوبرنده و رو به جلو است که توسط موتور ایجاد می شود و هواپیما را به جلو می راند.

 

تعریف نیروی دِرَگ (نام هام دیگر آن نیروی پَسا یا مقاومت هوا می باشد) :

در خلاف جهت تراست، نیروی درگ یا پسا قرا دارد که یک نیروی در جهت عقب است. این نیرو توسط برخورد مولکول های هوا به هواپیما حاصل می شود که باعث محدود کردن سرعت هواپیما می شود.

حال به شکل زیر که چهار نیروی وارد به هواپیما در طول پرواز را نشان می دهد نگاه کنید:

در یک پرواز بدون شتاب هر چهار نیروی پرواز در حالت تعادل قرار دارند. پرواز بدون شتاب بدین معناست که هواپیما سرعت خود را به صورت ثابت حفظ کند و نه به سرعتش بیفزاید و نه از آن بکاهد.
در شکل 1 پیکان هایی که نیروهای وارد بر هواپیما را نشان می دهند بردار نام دارند. مقدار نیروهای وارد بر هواپیما به وسیله ی طول بردار مشخص شده است. همچنین جهت اعمال هر نیرو به وسیله ی نوک پیکان مشخص شده است. وقتی دو یا چند نیرو در یک زمان به یک شی وارد می شوند با هم ترکیب می شوند تا یک بردار برآیند به دست آید.
همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید وقتی یک نیروی عمودی و یک نیروی افقی به هواپیما وارد می شود (به طوری که زاویه بینشان 90 درجه باشد)، بردار برآیند بردار زرد رنگ خواهد بود (که به عبارتی بر روی قطر مربع قرار دارد):

همچنین حاصل برآیند دو نیرویی که دقیقا مساوی هم هستند و زاویه بینشان 180 درجه است برابر صفر می باشد مانند شکل زیر :

جهت حرکت هواپیما در جهت برآیند چهار نیروی وارد بر هواپیما است.
برای فهم بهتر این موضوع به مثال زیر دقت کنید :
فرض می کنیم هواپیمایی می خواهد از روی زمین جدا شود و نیروهای زیر به آن وارد می شود :

 

می خواهیم ببینیم هواپیما با چه زاویه ای نسبت به افق صعود می کند.
برای اینکار ابتدا باید برآیند چهار نیرو را به دست بیاوریم. ابتدا برآیند نیروی لیفت و درگ را به دست می آوریم (برآیندشان بردار A می شود):

 

حال برآیند برداری دو نیروی تراست و وزن را حساب می کنیم (برآیندشان بردار B می شود):

 

حال برآیند دو نیروی لیفت و درگ یعنی بردار A را با برآیند دو نیروی تراست و وزن یعنی B برآیندگیری می کنیم :

 

بنابراین هواپیما با زاویه ی بردار بنفش رنگ نسبت به افق صعود می کند به عبارتی با زاویه ی α صعود خواهد کرد . البته این زاویه دائما و به صورت اندک در حال تغییر است چرا که این زاویه به عوامل زیادی بستگی دارد، مثلاً هر چقدر ارتفاع هواپیما افزایش پیدا می کند، از غلظت هوا کم می شود و کم شدن غلظت هوا به معنای کاهش نیروی درگ یا مقاومت هوا می باشد. همچنین کاهش غلظت هوا به معنی کاهش قدرت موتور است چون که در واحد زمان حجم کمتری از هوا وارد موتور می شود. همچنین هر چقدر هواپیما از زمین دورتر می شود وزن آن به دلیل دوری از مرکز زمین کمتر می شود. به علاوه خلبان با control column می تواند نیروی لیفت را تغییر دهد و آن را کم یا زیاد کند.

منبع: aerocenter.ir   و Oxford Aviation Jeppesen-principle of flight , PPM

انتخاب  مطلب: محمد سمیع نومیری 

ارسال مطلب: حسام بهزادی

آیرودینامیک : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

آیرودینامیک : چهار نیروی وارد بر هواپیما در طول پرواز و بردارهای مربوطه

در طول پرواز چهار نیرو بر هواپیما وارد می شود که این چهار نیرو عبارتند از:

1- نیروی وزن 2- نیروی لیفت (بَرا یا بالابرنده) 3- نیروی پیشران یا جلوبرنده 4- نیروی دِرَگ (پسا یا مقاومت هوا)

تعریف نیروی وزن


یک هواپیما مانند تمام اجسام دارای جرم می باشد. وقتی که هواپیما بر روی زمین به صورت ساکن قرار دارد فقط یک نیرو به واسطه ی جاذبه ی زمین به آن وارد می شود. این نیرو، نیروی وزن نام دارد. به طور کلی نیروی وزن به دلیل نیروی گرانشی یا نیروی جاذبه ی زمین به هواپیما وارد می شود. این نیرو در تمام مدت به صورت عمودی و رو به پایین بر روی هواپیما اثر می گذارد.

 

تعریف نیروی لیفت (نام های دیگر آن بَرا یا بالابرنده می باشد) :

 

برای کنده شدن یک هواپیما از روی زمین حتما باید نیروی لیفت یا بالابر ایجاد شود. لیفت نیرویی در جهت بالا است که بر اثر جریان هوا در سطح بالایی و پایینی بال به وجود می آید. نیروی لیفت نیروی کلیدی آیرودینامیک می باشد. لیفت نیرویی است که بر خلاف جهت نیروی وزن عمل می کند. در یک پرواز وقتی نیروی لیفت و وزن با هم برابرند هواپیما در حالت تعادل و توازن قرار دارد. در این حالت اگر دیگر فاکتورهای آیرودینامیکی هواپیما ثابت باشد و تغییر نکند هواپیما نه به ارتفاعش افزوده خواهد شد و نه از ارتفاعش کم خواهد شد چرا که هر دو نیرو با هم برابرند.

 

تعریف نیروی تراست (نام های دیگر آن پیشران یا جلوبرنده می باشد) :


برای ایجاد نیروی لیفت هواپیما باید به سمت جلو رانده شود تا هوا در سطح بالایی و پایینی بال جریان داشته باشد و اختلاف فشار بین دو سطح ایجاد شود و هواپیما از روی زمین بلند شود. نیروی تراست یا پیشران یک نیروی جلوبرنده و رو به جلو است که توسط موتور ایجاد می شود و هواپیما را به جلو می راند.

 

تعریف نیروی دِرَگ (نام هام دیگر آن نیروی پَسا یا مقاومت هوا می باشد) :

در خلاف جهت تراست، نیروی درگ یا پسا قرا دارد که یک نیروی در جهت عقب است. این نیرو توسط برخورد مولکول های هوا به هواپیما حاصل می شود که باعث محدود کردن سرعت هواپیما می شود.

حال به شکل زیر که چهار نیروی وارد به هواپیما در طول پرواز را نشان می دهد نگاه کنید:

در یک پرواز بدون شتاب هر چهار نیروی پرواز در حالت تعادل قرار دارند. پرواز بدون شتاب بدین معناست که هواپیما سرعت خود را به صورت ثابت حفظ کند و نه به سرعتش بیفزاید و نه از آن بکاهد.
در شکل 1 پیکان هایی که نیروهای وارد بر هواپیما را نشان می دهند بردار نام دارند. مقدار نیروهای وارد بر هواپیما به وسیله ی طول بردار مشخص شده است. همچنین جهت اعمال هر نیرو به وسیله ی نوک پیکان مشخص شده است. وقتی دو یا چند نیرو در یک زمان به یک شی وارد می شوند با هم ترکیب می شوند تا یک بردار برآیند به دست آید.
همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید وقتی یک نیروی عمودی و یک نیروی افقی به هواپیما وارد می شود (به طوری که زاویه بینشان 90 درجه باشد)، بردار برآیند بردار زرد رنگ خواهد بود (که به عبارتی بر روی قطر مربع قرار دارد):

همچنین حاصل برآیند دو نیرویی که دقیقا مساوی هم هستند و زاویه بینشان 180 درجه است برابر صفر می باشد مانند شکل زیر :

جهت حرکت هواپیما در جهت برآیند چهار نیروی وارد بر هواپیما است.
برای فهم بهتر این موضوع به مثال زیر دقت کنید :
فرض می کنیم هواپیمایی می خواهد از روی زمین جدا شود و نیروهای زیر به آن وارد می شود :

 

می خواهیم ببینیم هواپیما با چه زاویه ای نسبت به افق صعود می کند.
برای اینکار ابتدا باید برآیند چهار نیرو را به دست بیاوریم. ابتدا برآیند نیروی لیفت و درگ را به دست می آوریم (برآیندشان بردار A می شود):

 

حال برآیند برداری دو نیروی تراست و وزن را حساب می کنیم (برآیندشان بردار B می شود):

 

حال برآیند دو نیروی لیفت و درگ یعنی بردار A را با برآیند دو نیروی تراست و وزن یعنی B برآیندگیری می کنیم :

 

بنابراین هواپیما با زاویه ی بردار بنفش رنگ نسبت به افق صعود می کند به عبارتی با زاویه ی α صعود خواهد کرد . البته این زاویه دائما و به صورت اندک در حال تغییر است چرا که این زاویه به عوامل زیادی بستگی دارد، مثلاً هر چقدر ارتفاع هواپیما افزایش پیدا می کند، از غلظت هوا کم می شود و کم شدن غلظت هوا به معنای کاهش نیروی درگ یا مقاومت هوا می باشد. همچنین کاهش غلظت هوا به معنی کاهش قدرت موتور است چون که در واحد زمان حجم کمتری از هوا وارد موتور می شود. همچنین هر چقدر هواپیما از زمین دورتر می شود وزن آن به دلیل دوری از مرکز زمین کمتر می شود. به علاوه خلبان با control column می تواند نیروی لیفت را تغییر دهد و آن را کم یا زیاد کند.

منبع: aerocenter.ir   و Oxford Aviation Jeppesen-principle of flight , PPM

انتخاب  مطلب: محمد سمیع نومیری 

ارسال مطلب: حسام بهزادی

color:#444;border-bottom: 3px solid #3b8dbd;