ساخت شناسی واژگان وشته

  • 10:34
  • 267  بازدید

امامزاده یوسف (ع)

  • 21:20
  • 327  بازدید

 امام زاده یوسف(ع) بن موسی کاظم (ع) طالقان در دل کوه های روستای وشته قرار دارد. کرامات بسیاری ایشان دیده شده و حاجت های زیادی به برکت امام زاده برآورده شده است. به همین دلیل مردم ارادت بسیاری به امامزاده دارند و زائران از دور و نزدیک برای زیارت می آیند.بقعه این امامزاده در روستای «وشته» در هشت کیلومتری مرکز شهرستان طالقان (شهرک) در ضلع جنوبی رودخانه شاهرود و 700 متری شمال غار بادامستان واقع شده است. بقعه اصلى، شامل برج آرامگاهى چند ضلعى می ‏باشد که داراى گنبد دو پوشه بوده و در گوشه ‏هاى زیر گنبد آن گوشواره‏هایى اضافه شده است. مصالح بنا از سنگ لاشه و ملات گچ سنّتى است و تمامى سطوح داخلى آن با گچ اندود شده است. داخل بقعه ضریح فلزى وجود دارد .

در ضلع غربى ‏بقعه اصلى اتاق مستطیل شکلى وجود دارد که ورود به داخل امامزاده از طریق آن و با گذر از درى چوبى‏ و دو لَتی نسبتاً زیبایى امکان پذیر می ‏شود که داراى دو خط کتیبه منبّت کارى می باشد. در عبارت حک شده روى درآمده است: «بتاریخ سنه خمس ثمانین مأتین بعد الف (1285) من الهجرة النبویه. عمل استاد میرزا جانى ابن مرحوم ملامهدى کورانى. حرّره محمّد حسین».

در سمت شمال مقبرة اصلى و اتاق مجاور آن، اتاق‌ها و راهروهایى وجود دارد که قدمت آن به حدود نیم قرن اخیر می‏رسد .

با توجّه به شواهد و مدارک باستان شناختى و مشخصات بنا و مقایسه آن با موارد مشابه، بنظر میرسد قدمت بناى مقبرة اصلى به قرن هشت یا نه هجرى تعلّق داشته باشد.

مرمّت بنا در دوره‏هاى مختلف و اضافه کردن الحاقاتى به آن در سال‌هاى گذشته، تغییراتى را در بنا بوجود آورده که ماهیّت آن‏را دگرگون کرده است.

در ضلع شمال غرب امامزاده یوسف قبرستان وسیعى
وجود دارد که متعلّق به دوران اسلامى بوده و هم اکنون
نیز اهالى و روستاهاى اطراف اموات خود را در آن‏جا
دفن مى‏نمایند.

اطراف امامزاده یوسف و غار وشته، درختان بادام
فراوانى وجود دارد که بخش عمدة آن درختان
وحشى بادام مى‏باشند و به همین علّت آن ناحیه را
بادامستان مى‏نامند.

این بناى ارزشمند به شمارة 7076 و در تاریخ 12/11/1381 در فهرست آثار ملّى و تاریخی به ثبت رسیده است.

 

طالقان

  • 21:10
  • 250  بازدید
طالقان از شهرستانهای خوش آب و هوا و بعنوان تنفس گاه تهران ،کرج و قزوین بحساب می آید و یکی از منابع تأمین آب شرب تهران و کرج می باشد. طالقان یکی از بخشهای استان تهران بوده که با تشکیل استان البرز و با ارتقاء آن از بخش ، به شهرستان و یکی از چهار شهرستان استان البرز می باشد که با مرکز استان( کرج) حدودأ 100 کیلومتر و وسعت آن حدودأ 1325 کیلومتر مربع را در بر میگیرد. طالقان دارای دو بخش و چهار دهستان می باشد . 1- بخش مرکزی که دهستان های آن پایین طالقان به مرکزیت شهراسر و میان طالقان 2- بخش بالا طالقان نیزجوستان و کنار رود می باشد دارای 38 دهیاری که 22 دهیار در بخش بالا طالقان و 16 دهیاری در بخش مرکزی قرار گرفته و دارای 80 روستا بوده و جمعیت آن 28000 نفر می باشد.
شهرستان طالقان از شرق بعد از روستای گراب و گردنه عسلک به جاده چالوس و از ناریان و پراچان به مناطق کلار دشت و تنکابن در شمال و از غرب روستاهای آسفاران و پرگه به قزوین و از جنوب به آبیک و ساوجبلاغ هم مرز می باشد. طول حغرافیایی از شمال شرق به جنوب غرب حدودأ80 کیلومتر و عرض جغرافیایی آن حدودأ15 کیلومتر می باشد. مرکزیت شهرستان طالقان، شهر طالقان معروف به شهرک می باشد که از سال 1368 با تشکیل شهرداری اعلام موجودیت نموده و شامل مناطق شهرک، گلینک، کولج پردسر می باشد که هسته اصلی آن شهرک می باشد. شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوههای البرز مرکزی دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی می باشد و به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در تابستان جمعیت ان بیش از 12 هزار نفر می رسد که جمعیت ثابت ان حدودد 5000 هزار نفر می باشد.شهرستان طالقان ما بین دو رشته کوه در داخل دره ای قرار گرفته که شاهرود رگ حیاتی این منطقه بوده که از کوهپایه های شرقی آغاز و با طول بیش از 105 کیلومتر به غرب می رود این شریان آبی از 15 رودخانه کوچک و بزرگ منطقه که از چشمه سارها و آب شدن برفها سر چشمه می گیرند همراه خود تا سپید رود و سپس به دریای خزر سرازیر می شود . مناطق طالقان از سطح دریا از 1400 متر تا 2600 متر متغیر می باشد و قلل ان نیز از 2600 تا 4200 در نوسان می باشد میانگین بارندگی سالیانه آن حدودأ 500 میلیمتر می باشد

روستاهای طالقان

  • 14:04
  • 279  بازدید

/

شهدای روستای وشته

  • 11:26
  • 301  بازدید
         شهدای روستای وشته  شهرستان طالقان

 

محل شهادت :گیلان غرب

تاریخ شهادت:۱۳۶۰/۱۲/۱

 

محل شهادت :فکه

تاریخ شهادت:۱۳۶۴/۵/۲۵

 

محل شهادت :حاج عمران

تاریخ شهادت:۱۳۶۵/۲/۱۷

 

محل شهادت :حاج عمران

تاریخ شهادت:۱۳۶۷/۴/۳۰

 

محل شهادت :پنجوین عراق

تاریخ شهادت:۱۳۶۲/۸/۱۲

 

 

محل شهادت :سلیمانیه عراق

تاریخ شهادت:بهار۱۳۶۳

 

محل شهادت :جزیره مجنون

تاریخ شهادت:۱۳۶۵/۴/۱۱

 

محل شهادت :ماووت عراق

تاریخ شهادت:۱۳۶۶/۱۱/۱۰

 

محل شهادت :سومار

تاریخ شهادت:۱۳۶۳/۱۲/۲۰

 

محل شهادت :شرهانی

تاریخ شهادت:۱۳۶۲/۱/۲۲

 

محل شهادت :ابوغریب

تاریخ شهادت:۱۳۶۳/۱۰/۲۰

 

 

محل شهادت :جبهه جنوب

تاریخ شهادت:۱۳۶۲/۶/۱۷

 

محل شهادت :بیمارستان امام خمینی تهران(جانباز)

تاریخ شهادت:۱۳۷۰/۲/۶

 

محل شهادت :آبادان ماهشهر

تاریخ شهادت:۱۳۵۹/۸/۳

 

 

شادی روح پاکشان صلوات

سایت وشته

  • 16:05
  • 288  بازدید
.

  • ایمیل: ...
  • سامانه پیام کوتاه :500020402326 98
  • آدرس پستی: ایران-استان البرز-شهرستان طالقان-روستای وشته